Η «Έκθεση Πισσαρίδη» είναι γνωστή σε όσους ασχολούνται με τα ζητήματα της πολιτικής και της οικονομίας. Είναι γνωστή και στο ευρύ κοινό ως ένα κείμενο ειδικών για την οικονομία. Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει η ίδια η επιτροπή πρόκειται για «ένα συνεκτικό σχέδιο ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία».
Το newsbomb επικοινώνησε με τον γνωστό δικηγόρο Κώστα Τσουκαλά για να μας αναλύσει τις προτάσεις των Σοφών της Επιτροπής.
«Σημαντικό τμήμα της έκθεσης αφορά αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις , στην κοινωνική ασφάλιση και στο ζήτημα του ιδιωτικού χρέους» τόνισε ο κ. Τσουκαλάς διερωτώμενος παράλληλα αν «είναι όμως πράγματι μεταρρυθμίσεις οι προτεινόμενες δράσεις στις οποίες καταλήγει η έκθεση;».
Βασική πρόταση της Επιτροπής παραμένει η εισαγωγή του κεφαλαιοποιητικού «κουμπαρά» στην επικουρική ασφάλιση, η οποία έχει ήδη μπει σε τροχιά από το υπουργείο Εργασίας, ενώ προτείνονται και παρεμβάσεις στον πρώτο διανεμητικό πυλώνα των κύριων συντάξεων προκειμένου να «αυξηθεί η ανταποδοτικότητα και διαφάνεια του συστήματος». Επιπλέον, η Επιτροπή Πισσαρίδη επανέρχεται και προτείνει «αναπροσαρμογή των κανόνων υπολογισμού της ανταποδοτικής σύνταξης με τρόπο που να είναι αναλογιστικά και ουσιαστικά περισσότερο ανταποδοτική και συνδεδεμένη με την ηλικία συνταξιοδότησης».
Αναλυτικά οι προτάσεις της «Επιτροπής Πισσαρίδη» για συντάξεις και εργασιακά από τον κ. Κώστα Τσουκαλά.
Ενιαία εισφορά υπέρ υγείας στους μισθωτούς (μείωση αποθεματικών για την υγεία).
Προτείνεται την θέσπιση μίας και ενιαίας εισφοράς υπέρ υγείας στους μισθωτούς, στο μοντέλο που ισχύει μετά την εφαρμογή του ν.4670/2020.
Με αυτό τον τρόπο, θα πληρώνει ίδιες εισφορές υπέρ υγείας ο μισθωτός που λαμβάνει μισθό 6.500 ευρώ ή 3.000 ευρώ με τον μισθωτό που λαμβάνει μισθό 650 ευρώ.
Για να πραγματοποιηθεί αυτό ή θα αυξηθούν οι εισφορές υγείας στους χαμηλόμισθους με αποτέλεσμα να μειωθεί περαιτέρω ο ήδη χαμηλός μισθός του ή το πιθανότερο να μειωθούν κατακόρυφα οι εισφορές υπέρ υγείας στους μεσαίους και υψηλούς μισθούς.
Ωστόσο πίσω από το «τυράκι» της αύξησης των καθαρών αποδοχών των μισθωτών μέσω της μείωσης των εισφορών υπέρ υγείας, κρύβεται η μείωση των αποθεματικών που κατευθύνονται στο σύστημα υγείας και περίθαλψης και συνακόλουθα η μείωση των κρατικών δαπανών που θα ενισχύουν την υγεία.
Το παράδοξο είναι ότι αυτή η συζήτηση λαμβάνει χώρα εν μέσω της πανδημίας του κορονοιού, ενώ υποτίθεται πως είναι κοινός τόπος όλων των πολιτικών δυνάμεων η ανάγκη στήριξης του ΕΣΥ. Πώς θα ενισχύεται το Εθνικό Σύστημα Υγείας ενώ ταυτόχρονα θα μειώνονται οι εισφορές και οι δαπάνες υπέρ υγείας;
Η εφαρμογή της άποψης αυτής θα οδηγήσει σε μείωση των, εισερχόμενων στο σύστημα ,ασφαλιστικών εισφορών και θα δημιουργήσει έλλειμμα στα έσοδα του ΕΦΚΑ. Από την άλλη μεριά, θα υπάρξει ελάφρυνση σε επιχειρήσεις και μικρή αύξηση μισθού.
Μείωση κόστους υπερωριών
Ήδη προωθείται από την κυβέρνηση , μέσω την χορήγησης δυνατότητας στις επιχειρήσεις να μπορούν να απασχολούν εργαζομένους πέραν του οκταώρου και έως δέκα ώρες χωρίς πρόσθετη αμοιβή , και αναπλήρωση των παραπάνω ωρών με λιγότερες ώρες εργασίας ή ρεπό σε άλλη μέρα. Συνεπώς δεν θα ισχύει προσαύξηση για υπερωριακή εργασία.
Αύξηση ορίων ηλικίας
Επίσης προκρίνεται στην έκθεση η κατάργηση των μεταβατικών διατάξεων για το όρια ηλικίας. Η έκθεση αναφέρει «Με βάση τις αλλαγές που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, αναμένεται ότι έως το 2022, οι επιλογές πρόωρης συνταξιοδότησης θα έχουν καταργηθεί και θα ισχύει μια γενική ηλικία συνταξιοδότησης των 67 ετών (ή των 62 ετών με εισφορές40 ετών). Δεδομένων των δυσμενών δημογραφικών εξελίξεων για την Ελλάδα, δεν θα πρέπει να επανεισαχθούν εξαιρέσεις από αυτούς τους καθολικούς κανόνες». Αποκρύπτεται ότι οι μεταβατικές διατάξεις για όσους κατοχυρώνουν δικαίωμα έως το 2021, συνεχίζουν να ισχύουν και μετά το 2022. Κίνδυνος για κατάργηση μεταβατικών διατάξεων.
Εξορθολογισμός κανόνων εξαγοράς πλασματικών ετών
Έχουν ήδη εξορθολογιστεί καθώς από 1-1-2020 σε όλα τα Ταμεία το κόστος εξαγοράς κυμαίνεται στο 20% του μισθού. Κίνδυνος αν υιοθετηθούν οι απόψεις αυτές ,να νομοθετηθεί η κατάργηση της θεμελίωσης δικαιώματος μέσω της εξαγοράς πλασματικών ετών. Θα πρέπει οι συντάκτες της έκθεσης να εξηγήσουν τι εννοούν και η κυβέρνηση να πάρει θέση.
Ανάγκη η ανταποδοτική σύνταξη πιο αναλογική και περισσότερο ανταποδοτική
Η περαιτέρω αύξηση της ανταποδοτικής σύνταξης προφανώς θα είναι θετικό γεγονός, αρκεί να μην συσχετισθεί με μείωση της εθνικής σύνταξης η με αύξηση ορίων ηλικίας.
Επικουρική σύνταξη
Μετάβαση σε αμιγώς κεφαλαιοποιητικό σύστημα με συμμετοχή ιδιωτών.
Στο ζήτημα της επικουρικής σύνταξης, ανακυκλώνονται οι γνωστές απόψεις , περί μετάβασης σε ένα αμιγώς κεφαλαιοποιητικό σύστημα με συμμετοχή ιδιωτών. Η έκθεση αναγνωρίζει πως «η ενίσχυση των κεφαλαιοποιητικών πυλώνων δημιουργεί ένα χρηματοδοτικό κενό καθώς μέρος των εισφορών των εργαζομένων θα κατευθύνεται προς τις μελλοντικές συντάξεις τους και όχι προς την κάλυψη των συντάξεων των σημερινών συνταξιούχων». Όμως πάλι εύκολα βρίσκεται και η λύση. Όπως αναφέρεται «Η θετική αναπτυξιακή δυναμική που θα δημιουργήσει η μείωση του μη μισθολογικού κόστους εργασίας και η συσσώρευση αποταμιεύσεων στον κεφαλαιοποιητικό πυλώνα θα μειώσει το χρηματοδοτικό κενό». Δηλαδή οι συντάκτες της έκθεσης εκτιμούν πως η μείωση των εισφορών των μισθωτών, θα οδηγήσει σε γρήγορη και μεγάλη αύξηση αποταμιεύσεων, που οι μισθωτοί μην έχοντας που να τις δαπανήσουν , θα σπεύδουν να την καταθέσουν στην επικουρική τους ασφάλιση. Ακόμα και στο απίθανο σενάριο που ο κόσμος έχει τόσες αποταμιεύσεις που θα σπεύδει να τις καταθέσει στο επικουρικό του Ταμείο, πως θα καλύπτονται οι τρέχουσες συντάξεις των δημοσίων επικουρικών ταμείων , αφού οι αποταμιευτές θα έχουν απευθυνθεί σε ιδιωτικά επικουρικά Ταμεία;
Κατώτατος μισθός
Για τον κατώτατο μισθό, η έκθεση , προτείνει να αποφασίζεται από Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων με τριετή θητεία. Επίσης προτείνει την απεξάρτηση των επιδομάτων από τον κατώτατο μισθό, δηλαδή να μην εξαρτάται από την αύξηση του κατώτατου μισθού η αύξηση των επιδομάτων .
Επιδόματα
Επίσης προτείνει την συγχώνευση όλων των επιδομάτων πλην αναπηρίας, σε ένα επίδομα με προφανώς λιγότερους δικαιούχους.
Ιδιωτικό χρέος
Αναφέρεται η ανάγκη δραστικής μείωσης κόκκινων δανείων μέσα από δημιουργία bad bank η από διαχωρισμό των κόκκινων δανείων σε ξεχωριστό χαρτοφυλάκιο ανά τράπεζα. Επίσης τονίζεται στο κείμενο η σημασία της πιστής εφαρμογής του νέου πτωχευτικού κώδικα για τα φυσικά πρόσωπα, ο οποίος βέβαια δεν προβλέπει προστασία πρώτης κατοικίας.
ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
Ορισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειαπόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ οιοδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.